web analytics

Aberatii cosmetice de marketing. Partea I.

În acelaşi spirit cu care v-am obişnuit în ultimele postări, ţin să lansez o nouă serie de articole inspirate din aberaţiile cosmetice de care mă lovesc aproape zilnic: reclame radio – tv şi supermarket.

Trecând peste clasicele strategii de marketing „cu DOAR 1000 lei slăbeşti ACUM 7 kg in 2 săptămâni”, urmăresc  să vă fac atente asupra acelor detalii care ţin de un anumit nivel de cunoştinţe medicale/estetice, întrucât aici riscul de „a fi dat cu var” este mult mai mare.

Mai exact, companii care fac uz de anumite aspecte medicale, ticluite frumos în minciuni gogomane, pentru a manipula consumatorul lipsit de educaţie de specialitate…. Şi raţional privind, câţi dintre noi sunt in aceeaşi măsură şi medici şi ingineri şi avocaţi si economişti, încât să poată filtra corect toate informaţiile din media?

Fac o paranteză, dacă tot veni vorba:  cea mai mare aberaţie de marketing consider a fi reclama la „cauciucul pe pâine” = unturi hidrogenate = margarină = cel mai difuzat junk publicitar „must have pentru protectia inimii”…. eu una privesc consumatorii de margarină pe post de anvelope la propriile maşini.

 

Ultima zburlire a părului datorată unei reclame tv am avut-o la vizionarea spotului publicitar NEUTROGENA: crema fenomen care pătrunde rapid prin cele 10 straturi ale pielii… samd.

Ia uite dom’le! Minune pe crema asta care intră prin dosul palmei şi iese probabil prin palmă …. continuând principiul apoi la vecinul de birou. Păi altfel cum să numărăm 10 straturi ale pielii? 3 straturi pe o faţă, 3 pe dos, cu alte 6 ale vecinului …poate fac 10.  Sau e minunea ştiinţei de ajunge până la inimă şi face hidratare?

Şi totuşi nu înţeleg de ce ar trebui să pătrundă până la stele si înapoi? Auzi la ei! 10 straturi! Aaa, da, este îndoctrinată ideea unanimă-n comerţ cum că „cu cât mai mult cu atât mai bine”. Păcat că puţini sunt aceia care ştiu că lucrurile valoroase ţin de cantităţi mici, ca-n renumitul proverb cu esenţele tari şi sticluţele.

Ia să vedem DE CE, dar mai ales CE pătrunde atât de „adânc” în piele:

Compozitie:

Aqua, Glycerin, Cetearyl Alchol, Stearic Acid, Palmitic Acid, Sodium Cetearyl Sulfate, Dilauryl,Thiodipropionate, Sodium Sulfate, Methylparaben, Propylparaben, Parfum

Vă reamintesc, ca-n orice listă de ingredienţi, procentele sunt afişate in  ordine descrescătoare a cantitaţii. Bineinţeles, procentul poate pleca de la 0,00x şi poate ajunge la 0,0000000y.

Deci avem într-un mare procent APĂ. Ura! Am aflat de ce pătrunde atât de rapid in piele…pătrunde sau evaporă… cine ştie!? :)

GLICERINĂ: cu rol de transport al apei din primul strat (epidermă) in al doilea strat (dermă). Culmea! Doar doua straturi! Renumit hidratant, foarte eficient şi destul de ieftin.

Cetearyl Alchol: emulgator emolient, agent de îngroşare, agent de transport pentru alte ingrediente.

Stearic Acid:  acid gras care este folosit ca  emolient si fixator.

Palmitic Acid este un detergent care poate produce iritaţii prin uscarea exesivă a pielii.

Sodium Cetearyl Sulfate agent emulsifiant.

Dilauryl & Thiodipropionate sunt agenţi stabilizatori.

Sodium Sulfate – conservant

Methylparaben, Propylparaben, Parfum – fără comentarii :)

Concluzia este lesne de înţeles:  glicerină + o groază de chimicale capabile să pătrundă prin „10 straturi”.

Mai mult, observ specificat pe ambalaj: „formulă norvegiană”.

Uite cum aflam şi eu că norvegienii au tradiţie în producerea cremelor de mâini. Adică sunt un fel de nemţi ai maşinilor, belgieni ai ciocolatei si elveţieni ai ceasurilor de mână?

Foarte tare, aş zice in loc de concluzie! Ce intrebare îmi vine în următoarea secundă? Cât costă glicerina asta în ambalaj Neutrogena? Cu un search rapid aflam că:

Neutrogena costă in jur de 25 lei – 50 ml, iar glicerina pură costă 10 lei cantitatea dublă de 100 ml.

 

Aş fi crezut că m-am imunizat deja, privind zilnic neputincioasă toate aberaţiile din reclamele cosmetice, rămânând doar cu trimisul la origini (le) de fabricare a produsului.

Săracul consumator de Neutrogena! De unde să cunoască detalii legate de morfologia ţesutului? Banalul consumator, al cărui singur moment când a rasfoit o carte de anatomie a fost prin generală/liceu?

Dar oare, cei care lansează astfel de reclame, nu-şi imaginează că-n miile de telespectatori există sute de persoane cu o cultură dedicată ceva mai vastă, deseori legată de domeniul in care profesează?

Dar pană la urmă, ce lege îi încriminează? Sau care dintre noi are atâta timp  încât să le ceară inutil explicaţii? Cui? Şi la urma urmei pentru ce? “Ei” au vândut, prin difuzarea unui singur spot, cât şi-ar fi plătit o armată de avocaţi… sau atâta cât am caştigat eu într-un an, datorită cunoştinţelor de morfologie ale pielii :)

Va continua….

One Response to Aberatii cosmetice de marketing. Partea I.

  1. Oh, Dana, chiar imi era dor sa te citesc! Cata dreptate ai!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *